Zarządzanie silnikiem w samochodzie składa się z jednostki sterującej, czujników i aktuatorów. Czujniki dostarczają jednostce sterującej informacji. Aktuatory są sterowane przez jednostkę sterującą, aby wykonywać działania. Za pomocą dobrego urządzenia diagnostycznego możesz na żywo obserwować informacje, które wpływają do i wychodzą z jednostki sterującej.
W OBD nazywamy te informacje danymi na żywo. Specyficzne testery marek często mają na to własne nazwy, na przykład:
- Bloki pomiarowe (Volkswagen).
- Wartości rzeczywiste (Mercedes).
W obu przypadkach chodzi o te same dane.
W OBD te dane znajdujemy pod Trybem 01. Również w urządzeniach sterujących w pojeździe, które nie podlegają OBD, możemy odczytać dane na żywo za pomocą dobrego testera systemowego.
Dane czujników
Informacje, które docierają do jednostki sterującej przez czujniki, nazywamy danymi czujników lub danymi na żywo. Gdy wystąpi usterka w systemie, te dane mogą pomóc nam w jej zlokalizowaniu.
Usterka w systemie ABS (Obroty lewego tylnego koła - usterka elektryczna w obwodzie zasilania) |
![]() |
![]() |
Mamy aktualny kod błędu dla czujnika koła w naszym komputerze ABS, ale nie wiemy, którego czujnika dotyczy. Wybierając w liście danych na żywo cztery czujniki kół i delikatnie przesuwając pojazd do przodu, możemy zobaczyć, którego sygnału czujnika nie odbiera jednostka sterująca.
Dane czujników czujników ABS |
![]() |
![]() |
Dane czujnika czujnika ABS z usterką |
![]() |
![]() |
Dane aktuatorów
W liście danych na żywo znajdują się również dane aktuatorów. To są dane wysyłane przez komputer.
Na przykład w systemie klimatyzacji możesz zobaczyć, kiedy pompa klimatyzacji jest sterowana. Jeśli widzisz, że pompa jest sterowana, ale na wyjściu komputera nie pojawia się napięcie, wiesz, że stopień końcowy w komputerze jest uszkodzony i musisz wymienić komputer.
Sterowanie sprężarką klimatyzacji |
![]() |
![]() |