Kalibracja to określenie odchylenia czujnika, systemu lub odniesienia względem wartości standardowej. Podczas kalibracji czujników lub siłowników w pojeździe silnikowym ustala się odchylenie (bias) w przyrządzie pomiarowym. Odbywa się to poprzez porównanie z wartością odniesienia lub z obliczonym modelem. Odchylenia są ustalane w tzw. tabeli korekcyjnej. Następnie wartości korekcyjne mogą być uwzględniane z wartościami zmierzonymi, aby uzyskać dokładny wynik.
Kalibracja siłownika
Dwa przykłady siłowników, które można skalibrować, to: elektroniczna przepustnica i zawór EGR.
Po wymianie lub wyczyszczeniu przepustnicy często trzeba ją skalibrować. W niektórych pojazdach (zwłaszcza starszych modelach) odbywa się to automatycznie. Za każdym razem, gdy włączasz zapłon, przepustnica jest całkowicie zamykana, a następnie całkowicie otwierana. W tym momencie jednostka sterująca określa pozycję zerową i maksymalną przepustnicy. Porównuje to z wartością referencyjną, a odchylenia są zapisywane. Wartości korekcyjne są ustalane na podstawie zmierzonych wartości, aby uzyskać rzeczywistą pozycję przepustnicy.
W większości pojazdów nie odbywa się to automatycznie i musi być wykonane za pomocą urządzenia diagnostycznego. Zasadniczo przebiega to tak samo jak opisano powyżej, z tą różnicą, że jednostka sterująca otrzymuje polecenie kalibracji przepustnicy.
Podczas tej kalibracji należy przestrzegać wymagań producenta. Jeśli tego nie zrobisz, może się zdarzyć, że siłownik nie zostanie prawidłowo skalibrowany. Ma to wpływ na działanie systemu, a także może pojawić się kod błędu sygnalizujący ten problem.
Poniżej znajduje się przykład kalibracji przepustnicy za pomocą uniwersalnego urządzenia diagnostycznego dla Volkswagena Golfa.
Wymagania producenta
Zanim zaczniesz kalibrację przepustnicy, muszą być spełnione pewne warunki:
- Wartości adaptacyjne ECU muszą zostać zresetowane. W niektórych ECU robi się to, przechodząc do wartości adaptacyjnych i ustawiając wartość bazową w kanale 00. W innych ECU należy usunąć kody błędów.
- W ECU nie mogą występować kody błędów.
- Napięcie akumulatora musi wynosić co najmniej 11,5 V.
- Pedał gazu musi być w pozycji "jałowej" (czyli: nie dotykaj pedału gazu).
- Obudowa przepustnicy nie może być zabrudzona.
- Temperatura płynu chłodzącego musi mieścić się w zakresie od 5 do 95 °C.
Kalibracja czujników
Jednym z najbardziej znanych czujników, który wymaga kalibracji, jest czujnik kąta skrętu kierownicy. Po odłączeniu akumulatora, ECU lub samego czujnika często trzeba go ponownie skalibrować. W przeszłości odbywało się to za pomocą urządzenia diagnostycznego, ale obecnie coraz częściej jednostka sterująca robi to automatycznie.
Czujnik kąta skrętu kierownicy (Audi) |
![]() |
Procedura kalibracji czujnika kąta skrętu kierownicy różni się w zależności od pojazdu. W niektórych pojazdach należy wykonać cały plan krok po kroku.
Na przykład: podłączyć urządzenie diagnostyczne, ustawić jednostkę sterującą w tryb nauki, skręcić kierownicę maksymalnie w lewo, skręcić kierownicę maksymalnie w prawo, ustawić kierownicę w pozycji środkowej i potwierdzić na urządzeniu diagnostycznym.
W innych samochodach wystarczy przejechać 30 metrów prosto, aby czujnik kąta skrętu został skalibrowany. W tym przypadku jednostka sterująca porównuje cztery czujniki kół ze sobą. Jeśli wszystkie wskazują tę samą prędkość, jednostka sterująca wie, że pojazd jedzie prosto i kalibruje czujnik kąta skrętu. Ważne jest, aby w przypadku takich czujników przestrzegać instrukcji producenta. Nieprawidłowo skalibrowany czujnik może mieć poważne konsekwencje dla zachowania pojazdu na drodze i bezpieczeństwa pasażerów.
Czujnik kąta skrętu nie jest skalibrowany (Volkswagen Golf 6) |
![]() |
Po przejechaniu pewnego odcinka Volkswagenem Golfem 6 lampka gaśnie, ponieważ czujniki ABS mierzą tę samą prędkość, a pozycja zerowa kąta skrętu jest rozpoznana.
Czujnik kąta skrętu jest skalibrowany (Volkswagen Golf 6) |
![]() |
Również kamery i czujniki radarowe do autonomicznej jazdy lub noktowizji muszą być skalibrowane. Oprócz urządzenia diagnostycznego często potrzebne są specjalistyczne narzędzia.
Punktem odniesienia, którego potrzebuje radar lub kamera do kalibracji, jest często specjalna tablica lub specjalna mata podłogowa, które muszą być umieszczone z najwyższą precyzją.
Kalibracja silników okien
Po odłączeniu akumulatora elektrycznie sterowane okna nie działają od razu w trybie "one touch". Jest to znana usterka w wielu pojazdach.
Jednostka sterująca, która ma sterować silnikiem okna, w takim przypadku traci swoje pozycje krańcowe. Silniki okien muszą więc zostać ponownie skalibrowane. Punktem odniesienia do kalibracji silnika okna jest rama okna.
Procedura kalibracji silników okien w większości pojazdów jest następująca:
Po odłączeniu akumulatora jednostka sterująca przechodzi w tryb nauki. Pozwalasz oknu całkowicie opaść. Na podstawie prądu blokady silnika jednostka sterująca widzi, że silnik się zatrzymał. Następnie, przytrzymując przełącznik przez kolejne 3 sekundy, wskazujesz, że to jest dolne położenie. Gdy potem całkowicie zamkniesz okno i ponownie przytrzymasz przełącznik przez 3 sekundy, gdy okno jest w górze, jednostka sterująca zna górne położenie. W tym momencie silnik okna jest skalibrowany.
Teraz jednostka sterująca zna górne i dolne położenie ramy okna, a także wszystkie pozycje pomiędzy nimi. Jest to potrzebne, aby po naciśnięciu przycisku w dół lub w górę okno automatycznie przesunęło się całkowicie w dół lub w górę i zatrzymało.
Jeśli okno utknie pomiędzy tymi dwoma pozycjami, na przykład gdy ktoś ma rękę lub ramię w środku, jednostka sterująca powinna automatycznie zatrzymać silnik, a nawet cofnąć okno, aby uwolnić uwięzioną rękę lub ramię.
Krok 1: Okno w dół (przytrzymaj przez 3 sekundy) |
![]() |
Krok 2: Przełącznik okna do góry (przytrzymaj przez 3 sekundy) |
![]() |