Gdy czujnik lub siłownik wykracza poza zakres tolerancji, system kontroli to rozpoznaje i zapisuje DTC (Diagnostic Trouble Code). Za pomocą sprzętu testowego możemy odczytać te kody błędów.
Kody błędów możemy podzielić na dwie kategorie:
- Aktualne kody błędów (obecne, stałe)
- Zapisany kod błędu (przechowywany, sporadyczny, przerywany)
Aktualne kody błędów:
Aktualny kod błędu oznacza, że usterka jest obecna w momencie odczytu pamięci błędów jednostki sterującej.
Wtyczka czujnika koła nie jest podłączona. System kontroli to rozpoznaje i zapisuje kod błędu. Jeśli usuniesz ten kod błędu, system kontroli natychmiast ponownie wykryje usterkę i zapisze nowy kod błędu. Dlatego aktualnego kodu błędu nie można usunąć.
Aktualny kod błędu |
![]() |
Zapisane kody błędów:
Zapisany kod błędu dotyczy usterki, którą system kontrolny rozpoznał i potwierdził, ale która w momencie odczytu nie występuje.
Wtyczka czujnika koła ma słaby kontakt, ale w momencie odczytu jest w porządku.
Ten kod błędu można wtedy usunąć i nie pojawi się od razu ponownie. Usunięcie kodu błędu nie oznacza, że usterka została rozwiązana.
Zapisany kod błędu |
![]() |
Usterki w procesie lub peryferiach:
Usterki mogą dotyczyć regulacji, procesu lub uszkodzenia okablowania bądź samego komponentu.
Odpowiednie kody błędów można zatem podzielić na:
- Usterki w peryferiach
- Usterki w procesie
Kody błędów (DTCs):
Gdy OBD wykryje usterkę, zostaje zapisany DTC (Diagnostic Trouble Code). DTC można podzielić na:
- NON-MIL-DTCs
- MIL-DTCs
NON-MIL-DTC:
Chodzi tutaj o DTC, który nie ma nic wspólnego z usterką techniczną emisji, a więc także z przepisami EOBD. Nie będzie go można wykryć za pomocą testera EOBD. To są również ograniczenia EOBD, ponieważ takie usterki można wykryć tylko za pomocą sprzętu specyficznego dla marki.
MIL-DTC:
Oznacza to, że chodzi o usterkę techniczną emisji, tzn. MIL będzie się świecić lub zacznie się świecić. Te DTC można odczytać za pomocą uniwersalnych testerów EOBD.
Tester EOBD podczas odczytu usterek otrzyma kody błędów. Kody te są obowiązkowo standaryzowane. W zależności od testera wyświetlany jest tylko kod lub także nazwa z nim związana.
Niepotwierdzone i potwierdzone kody błędów:
W ramach przepisów EOBD znamy również niepotwierdzone kody błędów (pending) oraz potwierdzone kody błędów (confirmed). Jeśli system kontrolny wykryje usterkę, zostanie ona zapisana jako niepotwierdzony DTC. Jeśli ta usterka zostanie potwierdzona podczas drugiej jazdy, zostanie zapisana potwierdzona DTC oraz FFD (Freeze Frame Data), a zapali się kontrolka MIL (Malfunction Indication Light). Nie jest to jednak definitywnie aktualny kod błędu.